Nordic Alarm har genomfört en övergripande uppgradering av hela systemet vilket dels lett till en ännu högre säkerhet. ”Men den största vinsten ligger dock i att arbetet blivit betydligt mycket enklare för vår IT-avdelning och reception”, berättar Peter Malmkjell, intendent på Södertörns Högskola, som varit ansvarig för projektet. ”Vi ville uppnå en bättre koppling mellan våra system och Nordic Alarms övergripande system, Integral”, fortsätter Ulrica Magnusson, systemägare och kontaktperson mot Nordic Alarm. ”Uppgifter om studenter och personal administreras i olika databaser och behörigheterna styrs med automatik utifrån vilka kurser de associeras med”.

Önskade en mer användarvänlig lösning

Uppdateringen har inneburit många förbättringar och nyheter i systemet. Ett viktigt önskemål var att förbättra gränssnittet och göra det mer grafiskt och användarvänligt. Det har gjort det lättare framför allt för de användare som inte hanterar systemet så ofta. Även parkeringstillstånden har lagts till i systemet vilket gör att man kan nyttja parkeringarna mer effektivt och har fått bättre koll på tillstånden till alla studenter och personal. Vi utvecklade också en ny funktion för tidsbegränsade behörigheter så att vi slipper ha manuell hantering på tillfälliga behörigheter med ett slutdatum. Om någon till exempel är på semester kan någon annan använda den personens garageplats. Dessutom har processen kring korttillverkningen nu till stora delar blivit automatiserad. Systemet håller reda på vilka kort som ska produceras, vilket väsentligt förenklat hanteringen. Nu skapas passerkorten i god tid så de kan ligga klara när personal och studenter ska hämta ut dem i receptionen.

Pappersfri signering

Receptionen hade även önskemål om att avveckla pappershanteringen då de utfärdar och lämnar ut passerkort till studenter och personal. Vid en terminsstart kan det var upp till 3 000 personer som ska hanteras inom en tvåveckorsperiod.

Med det tidigare pappersbaserade system blev det många lappar att hålla reda på. Nu använder man i stället en signeringsplatta där användarna signerar digitalt. Uppgifterna lagras också i Integral. Även bibliotekets identiteter ligger just nu samlade i samma databas med ett separat Biblioteks-ID.

Ett långvarigt samarbete

2001 var Peter Malmkjell med och installerade föregångaren till nuvarande passersystem. ”Vi hade då ett antal olika system för larm och passersystem för våra olika byggnader och de var långt ifrån användarvänliga”, berättar Peter. ”Vi tittade på flera olika system men fastnade för Integral för att det var klart enklast att hantera. Både vad gäller anpassningar som vid det dagliga hanterandet. Det har vi haft sedan dess och byggt vidare på och det fungerar mycket bra.”

Rekommenderar Nordic Alarm till andra med liknande behov

”Nordic Alarm har en bra stabil personalstyrka som hjälpt oss under väldigt lång tid, vilket är jätteskönt när man har en så här stor anläggning, säger Ulrica. ”De hjälper oss kontinuerligt med att uppdatera och vidareutveckla systemet. Deras utvecklare är grymt duktiga och känns väldigt nära till hands när vi behöver dem. Om det är något jag undrar eller vill ha något nytt åtgärdat så är de alltid snabba att komma igång.”

”Jag rekommenderar Nordic Alarm till andra med liknande behov”, fortsätter Peter Malmkjell. ”Är det något vi själva inte klarar av så är det bara att ringa dem. De kopplar upp sig i systemet och hjälper oss snabbt på distans. Vid större fel så är de också väldigt behjälpliga. Det händer inte ofta men elektronik är ju elektronik så fel kan givetvis alltid uppstå, men när det väl händer så löser de det snabbt.”

För mer information, kontakta:

Claes Hafström, Nordic Alarm

Claes Hafström

Produktchef Integral

070-528 65 10

08-27 27 27

E-post

Magnus Nilsson, Nordic Alarm AB

Magnus Nilsson

Försäljning

070-740 34 60

08-27 27 27

E-post